Bullrecept speciellt för Sandra :D

Hah ja klart du kan få receptet... Här kommer det...

150 g smör
5 dl ( RÖD ) Mjölk
1/2 tsk salt
2 tsk Kardemumma
14 dl Mjöl
50 g jäst ( Söta degar )
1 dl Socker

Fyllning:
100 g smör
2 msk Kanel eller kardemumma
1 dl socker

Pensling:
1-2 ägg
Pärlsocker...

Ja smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken till det blir fingervarmt, ej mer eller mindre.. Under tiden smular du sönder jästen i en bunke och sedan häller du i lite av spadet i bunken och rör om tills jästen har löst sig. Sedan häller du i allt...

Sen tillsätter du salt, kardemumma, socker o vispar runt ordentligen så det blandas väl, sedan häller du i mjölet, jag brukar börja med att hälla i 10 dl först sedan arbeta med händerna dom sista 3 dl.. För du ska ju spara lite till utbakningen!... Arbeta degen 5-10 minuter, försiktigt så den inte bli kompakt.. Men du känner ju om degen känns okey... Sen ska den jäsa i 30 minter under duk gärna med lite mjöl på degen.

Under den tiden kan du göra fyllningen, blanda allt och rör om ordentliget o låt stå framme såå det är rumstempererat...

Ja sen är det dags för utbakning, knåda ut den försiktigt sedan dela den i 2 klumpar.. Kavla ut den till en 4-kant c:a 1/2 cm tjock och bre på fyllningen beroende på hur mycket du vill ha, Antingen rullar du ihop degen från lång kant, eller så skär du c:a 1 1/2 cm långa skivor och rullar dom runt fingrarna till små kransar och knyter ihop dom till små runda bollar.. Jag själv tycker dom blir mycker fluffigare genom att rulla dom från långkant till långkant.. Även lite större!.. :D När det är gjort ska dom jäsa ytterligare 40 minuter i sina formar på blecket under bakdukar..

Sätt på ugnen på 250 grader.
Pensla sedan bullarna med ägg ordentligt och stö massa av pärlsocker på..
Sedan är det bara att köra dom mellan 8 - 10 minuter i mitten av ugnen!.. Jag brukar köra 8 då jag tycker om att dom är väldigt mjuka men ändå klara!.. :D
lycka till Gumman och alla andra som känner för att baka bullar!..
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja vart ingen mjölby idag, efter jag vart ute och sprungit och så imorgon så ska jag åka in, jag är ju ledig imorgon så då ska jag åka in en sväng!.. Annars har jag inte gjort ett skvatt på eftermiddagen nu, faaan är så jävla slöö måste ta tag i mej själv inte likt mej alls.. :D

ajja är as rastlös nu, ska försöka hitta på något.. Men vad en söndagkväll när det är mörkt och halv kallt, bejb sitter och flötar i sig våra bullar en efter en, hah tur att han gilla dom iallafall!.. :D

Pusssss o kraam!


Kommentarer
Postat av: sandra

Fan va bra du:P ska baka så fort jag orkar, har ju så mkt tid över nu när jag går hemma o är dålig :) (opererat bort halsmandlarna) =(

2009-11-15 @ 22:26:25
Postat av: Lenitha

Men gumman då, hoppas du kryar på dej snart.. o hoppas bullarna blir bra ju!... Puss pusss

2009-11-15 @ 23:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0